INTALNIRE INTRE AMR SI REPREZENTANTII MINISTERULUI INVESTITIILOR SI PROIECTELOR EUROPENE

Intalnirea membrilor CD al AMR, marti, 09 februarie 2021 la sediul MIPE, cu:
– Cristian Ghinea, Ministrul investitiilor si proiectelor europene
– Dan Barna ,Viceprim-ministru
– Marius Vasiliu, Secretar de stat
– Elena Tudose, Secretar de stat

 Principalele teme de discutie au fost:

– Planul National de Redresare si Rezilienta
– Programele operationale de finantare aferente perioadei 2021-2027
 
Cristian Ghinea, ministrul investitiilor si proiectelor europene, a prezentat impactul pe care Planul  National de Redresare si Rezilenta il poate avea asupra activitatilor de : reabilitare energetica a cladirilor, transport urban public modern, iluminat public “smart”, semaforizare inteligenta si control al traficului, accentuand nevoia introducerii unui mecanism de prioritizare pe baza solicitarilor primite de la municipii, prin crearea unui Fond de Rezilienta.

Dan Barna, viceprim – ministru, a asigurat primarii de municipii de sustinerea Guvernului in solutionarea prioritatilor specifice fiecarui municipiu.

Presedintele AMR, Primarul municipiului Cluj Napoca, domnul Emil Boc:
 “Romania are o sansa istorica . Sunt alocate 80 de miliarde de euro pentru Cadrul financiar multianual si Planul National de Redresare si Rezilienta, dublu a ceea ce am avut in ultimii 14 ani. Ne dorim ca cetatenii nostri sa aiba acces la o viata de calitate, o administratie eficienta si pentru asta avem nevoie de o reforma a administratiei publice din Romania iar Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene va avea ,din partea AMR , un sprijin transpartidic in realizarea acesteia.
Este nevoie de o reglementare noua a zonelor metropolitane. Tendinta de urbanizare nu va putea fi oprita in urmatorii ani.
Aceasta lege este fundamentala pentru municipii din punct de vedere al: conceptului de smart city, mobilitate, educatie, sanatate, calitatea vietii,transport “verde”, nepoluant dar si crearea unei infrastructuri pentru decongestionarea traficului, spatii de parcare verzi, parcuri care sa influenteze pozitiv calitatea vieti.
Este nevoie de o economie circulara, colectarea selectiva fiind o mare problema a Romaniei.
Pe componenta digitala, este nevoie de interconectarea bazelor de date.Domeniul educatiei trebuie sprijinit prin pregatirea profesorilor pentru era digitala iar asigurarea tabletelor pentru elevi este un lucru fundamental.
Este necesara implicarea beneficiarilor in consultarea Ghidurilor iar cheltuielile si activitatile neeligibile ar trebui specificate pentru a evita comportamentele abuzive din partea evaluatorilor.”

 
Temele aduse in discutie de primarii de municipii in interventiile avute au fost:
 
– dezvoltarea parcurilor tehnologice si industriale prin parteneriat public-privat
– zona metropolitana/  mobilitatea urbana , in scop economic care duce la dezvoltarea economica si mobilitatea in scop educativ
– scolile tehnice si de meserii, invatamant dual, infrastructura scolara bine dotata, aplicarea consecventa a legii educatiei privind obligativitatea invatamantului si transportul pentru elevi.
– transportului ecologic , alternativa la mijloacele de transport achizitionate.
– finantarea proiectelor pentru siguranta si securitatea cladirilor publice ( scoli, spitale, institutii publice ) , in cazul carora costurile pentru obtinerea autorizatiilor sunt foarte mari
– includerea agentilor economici de drept privat ca solicitanti eligibili pentru proiectele de regenerare a zonelor urbane, constand in decontaminarea, stabilizarea si amenajarea siturilor contaminate.
– suplimentarea finantarii pentru intocmirea documentatiilor tehnice ( listele de rezerva )
– posibilitatea finantarii sistemelor de gaze naturale si a retelelor electrice pentru spitalele municipale
– implementarea masurilor de tranzitie la economia circulara (tranzitie verde)  
> managementul deseurilor ; managementul apei meteorice (pluviale) 
> realizarea de lanturi logistice scurte pe plan local pentru alimentatia populatiei (Farm to fork) 
> implementarea proceselor de economie circulara in scoli si institutii publice 
> managmentul constructiilor pe principii de economie circulara 
– cele 80 de miliarde de euro din PNRR si POR vor trebui folosite astfel incat discrepantele dintre judetele bogate si cele sarace sa fie minimalizate; procedurile de achizitie trebuie simplificate; digitalizarea sa fie preluata de Guvern astfel incat aceasta sa aiba loc de sus in jos, rezultand o administratie publica digitalizata unitar. 
– includerea in Pilonul II al PNRR / mobilitate si regenerare urbana – a unei linii de finantare pentru construirea de parcări publice, inclusiv a sistemelor de monitorizare şi management 
– includerea in “Ghiduri” a prevederii conform careia Sectoarele municipiului Bucuresti sunt eligibile pentru finantarea proiectelor din fonduri europene privind obiectivele de infrastructura care se afla in proprietatea PMB, dar administrarea apartine Sectoarelor 1-6 Bucuresti
 
– cooptarea experților AMR in grupurile de lucru pentru elaborarea “Ghidurilor”, care privesc perioada de programare 2021-2027, astfel putand fi evitate neconcordantele care impiedica atragerea fondurilor europene. 
– sustinerea intabularii bunurilor imobile aflate in proprietatea UAT dar si a retelelor utilitare si productia de energie electrica alternativa si reconectarea institutiilor publice la CET-uri municipale. 
– spatiul de inovare / investitiile in aceasta zona sunt in mare parte investitii private si nu de la Statul Roman.  
– platformelor industriale pe care Statul Roman le are in proprietate si care nu sunt valorificate  
– relatia dintre piata muncii si educatie luand in considerare cresterea ofertei educationale in raport  cu necesitatile de pe piata muncii.
– tranferul facilitatilor de productie din zonele urbane catre zonele industriale, facilitate care genereaza probleme de mediu.
– sistematizarea urbana si amenajarea zonelor metropolitane
– includerea in Legea Urbanismului a Planului Urbanistic de Cartier
-au fost solicitate clarificari privind proiectele mature care asigura rezilienta, care contin elemente “verzi” si  digitalizare si care va fi modalitatea de selectie a acestora.
– eliminarea prevederii necesitatii unui aviz din partea MIPE, din OUG 155/2020, privind elaborarea Planului național de relansare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență
 

Obiective comune, AMR-MIPE, pe termen scurt si mediu:
 
– realizarea unei sinteze de propuneri asupra Planului National de Redresare si Rezilienta si urgentarea finalizarii acestuia
 
– constituirea unui grup de lucru privind instituirea Fondului de Rezilienta pentru localitati in corelatie cu target-urile nationale
 
– suport pentru interventii la nivel legislativ
 
– finalizarea unei fise de reforme si investitii astfel incat fiecare municipiu beneficiar sa isi poata aduce contributia
 
– urgentarea incheierii negocierilor privind programele operationale.

 AMR a fost reprezentata de:

Emil BOC, primarul municipiului Cluj-Napoca, Preşedinte AMR
Constantin TOMA, primarul municipiului Buzău, Preşedinte executiv AMR
Ion LUNGU, primarul municipiului Suceava, Prim-vicepreședinte AMR
Ionuț-Florin PUCHEANU, primarul municipiului Galaţi, Prim-vicepreşedinte AMR
Mihai CHIRICA, primarul municipiului Iași, Vicepreşedinte AMR
Florin Alin BIRTA, primarul municipiului Oradea, Vicepreşedinte AMR
Ciprian CIUCU primarul Sectorului 6 al municipiului București, Purtător de cuvânt AMR
Lucian-Daniel STANCIU-VIZITEU primarul municipiului Bacău, Membru al CD
Árpád – András ANTAL, primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Membru al CD
Astrid-Cora FODOR, primarul municipiului Sibiu, Membru al CD
Mircia GUTĂU, primarul municipiului Râmnicu Vâlcea, Membru al CD
Leonard ACHIRILOAEI, primarul municipiului Roman, Membru al CD
Allen COLIBAN, primarul municipiului Brașov, Membru al CD
Alin Ioan MOLDOVEANU, primarul municipiului Câmpina, Membru al CD
Constantin MITACHE, Director General AMR