• AMR - Asociaţia Municipiilor din România

    AMR - Asociaţia Municipiilor din România

    Asociaţia Municipiilor din România (AMR) este o organizaţie neguvernamentală, apolitică, înfiinţată pentru sprijinirea şi reprezentarea intereselor autorităţilor locale, la nivel naţional şi internaţional. Cuprinde toate cele 103 municipii şi sectoarele Municipiului Bucureşti.
  • AMR - Asociaţia Municipiilor din România

    AMR - Asociaţia Municipiilor din România

    AMR este un partener instituţional implicat activ în relaţia cu autorităţile centrale, pentru elaborarea legislaţiei specifice autorităţilor locale, dar şi al confederaţilor sindicale naţionale reprezentative la nivelul funcţionarilor publici.
  • AMR - Asociaţia Municipiilor din România

    AMR - Asociaţia Municipiilor din România

    AMR Bruxelles este un birou de reprezentare pe lângă instituţiile Uniunii Europene. Rolul său este de a înlesni dialogul dintre municipiile membre şi instituţiile UE şi de a reprezenta interesul AMR în elaborarea şi implementarea politicilor Uniunii. AMR Bruxelles oferă, totodată, asistenţă membrilor Asociaţiei din delegaţia României la CoR al UE.

Intalnire de Lucru


AMR - discutii cu Ministrul Muncii si Protectiei Sociale

AMR MMPS 1
 

Luni, 11 ianuarie 2021, a avut loc intalnirea dintre Asociatia Municipiilor din Romania si Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, dna. Raluca Turcan, avand ca tema principala proiectul de LEGE privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil  de energie.

In deschiderea intalnirii, dna ministru Raluca Turcan a prezentat pe scurt proiectul de lege care ”vizeaza existenta unui pret accesibil la energie pentru toti consumatorii, cu acces neintrerupt, cu scopul de a impiedica debransarea celor aflati in situatie de vulnerabilitate extrema. Totodata se urmareste cresterea eficientei energetice a cladirilor si evident conditii de trai mai bune.”

Ministrul Muncii a dat asigurari ca proiectul de lege va intra in vigoare la 1 septembrie 2021, iar normele metodologice vor fi definitivate in jurul datei de 1 iulie 2021, astfel incat autoritatile locale, in calitate de intermediari in acest proces cu beneficiarii aflati in risc de saracie energetica, sa se pregateasca.

Totodata a precizat faptul ca bugetul va fi asigurat prin transfer de la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, estimandu-se un numar de 427 000 de beneficiari.

Președinte AMR, domnul Emil Boc, si-a exprimat aprecierea pentru initierea consultarii cu structurile asociative in timp util si a formulat propuneri pentru modificarea proiectului de lege. Acestea se vor regasi in analiza punctului de vedere comun al AMR care va fi transmis Ministerului Muncii si Protectiei Sociale in perioada urmatoare:

  • Criteriile de incadrare in categoria “consumatorului vulnerabil” ar trebui raportate la venitul mediu net al familiei pentru care se acorda ajutorul. Altfel, incadrarea in categoria “consumator vulnerabil” din motive de varsta sau sanatate trebuie eliminate deoarece creaza confuzie si orizont de asteptare pentru cetateni.
  • Ar trebui eliminata formularea ”tip de handicap” la art 4, alin 6. Fiind un aspect care tine de protectia datelor cu caracter personal.
  • La art. 4, alin 6 trebuie precizat in normele de aplicare, pentru ce tip de diagnostic sunt acceptate adeverintele eliberate de medicul de familie sau de medicul specialist.
  • Ar trebui specificat clar cine va suporta masurile non-financiare prevazute la art. 2.
  • La stabilirea venitului mediu net lunar, persoanele singure sau care nu au o locuinta in proprietate si care cheltuie o parte din veniturile lor pentru energie sa intre in categoria “consumatorilor vulnerabili”.
  • Referitor la art. 7, punctul 3, in locul sumelor prevazute in proiect, sa fie folosit indicatorul social de referinta-ISR
  • Art 25, alin 4 – ”Suplimentul pentru energie se acordă cumulat în funcție de sursele de furnizare a energiei utilizate”, nu reiese daca suplimentul se acorda pentru toate sursele de energie aflate in locuinta.
  • Ajutorul dat cetatenilor unui stat membru al UE, cetatenilor straini sau apatrizi nu ar trebui acordat din bugetele locale, ci din fonduri guvernamentale.
  • Propunem sa se utilizeze pentru toate cererile de beneficiari de asistenta sociala, inclusiv pentru suplimentul pentru energie, doar model de cerere/declaratie pe proprie raspundere pentru acordarea unor drepturi de asistenta sociala

 Dl Constantin Toma, Presedinte Executiv AMR, si-a exprimat interesul de a ajuta persoanele cu adevarat vulnerabile si a adus in discutie situatia celor care locuiesc in case de zeci de ani si care nu au acte de identitate aflandu-se intr-o situatie imposibila. Pentru acestia ar trebui sa se modifice legislatia.

Dl Tiberiu Iacob -Ridzi, Vicepresedinte AMR, a venit in completarea celor expuse mai sus, fiind de parere ca locuintele informale reprezinta intr-adevar o problema si ca ar trebui verificata acesta situatie prin anchete sociale pentru a nu fi incurajate aceste practici, iar referitor la valoarea declarata a chiriilor, acesta ar putea fi stabilita printr-un indicator in functie de zona in care se afla, pentru a se evita declararea unei sume fictive.

La propunerea primarilor de municipii, in cadrul intalnirii de la Ministerul Muncii au mai fost discutate si probleme legate de Vaccinarea Anticovid si Legea salarizării.

AMR a fost reprezentata de dl Emil Boc, Președinte AMR-Primarul mun. Cluj-Napoca, dl Constantin Toma, Președinte Executiv AMR -Primarul mun. Buzau, dl Tiberiu Iacob-Ridzi, Vicepresedinte AMR - Primarul Mun Petrosani, dl Mihai Chirica, Vicepresedinte AMR - Primarul Mun Iasi si dl Constantin Mitache, Director General AMR.