Skip to content

Vizită de lucru în Norvegia în cadrul proiectului “Îmbunătățirea accesului și calității serviciilor pentru cetățeni- o administrație publică transparentă și responsabilă”

In perioada 14 – 17 martie are loc prima vizita de lucru din cadrul proiectului „Îmbunătățirea accesului și a calității serviciilor pentru cetățeni – o administrație publică transparentă și responsabilă”, PNP002, dedicată reprezentanților AMR, care se organizeaza în municipiile HAMAR si OSLO, Norvegia, cu sprijinul partenerului norvegian KS Norway.
Pe parcursul celor 4 zile ale vizitei de studiu, delegatia alcatuita din 14 functionari publici si alesi locali din cadrul primariilor de municipii membre AMR, se va intalni cu reprezentanti ai Primariei Hamar, ai Asociatiei Autoritatilor Locale si Regionale din Norvegia dar si ai Ambasadei Romaniei in Norvegia.
In prima zi a vizitei de lucru, 14 martie 2022, domnul Einar Busterud, primarul municipiului, a intampinat membriii delegatiei la sediul Primariei.
A urmat o prezentare a municipiului Hamar, din punct de vedere geografic, demografic, unde a prezentat principalele obiective pe care s-a axat de-a lungul mandatului sau de primar dar precum si a viziunii de dezvoltare a comunitatii.
Viziunea consta in oferirea de servicii de calitate atat familiilor tinere cat si persoanelor in varsta pentru a face din localitate un oras atractiv. Totodata prin investitiile municipale a urmarit cresterea calitatii vietii pe multiple planuri, cum ar fi scoli, activitati in timpul liber, comert, etc., fapt care a determinat UNESCO sa acorde municipiului Hamar in anul 2021 titlul de “UNESCO creative city”.
Participantii delegatiei au avut posibilitatea de a adresa intrebari si de a primi raspunsuri din partea domnului Busterud.
In conformitate cu obiectivele proiectului au urmat prezentari si discutii ale administratiei din Hamar, respectiv:
– Organizarea primariei Hamar din punct de vedere administrativ . Deoarece fiecare municipiu din Norvegia are o organizare diferita, a urmat prezentarea primariei din punct de vedere administrativ, cu puncte tari si puncte forte, Hamar fiind cotat ca fiind cel de-al treilea municipiu din Norvegia privind calitatea educatiei in scoli.

– Achizitii publice. S-a pus accent pe procedurile de achizitii publice din cadrul primariilor norvegiene, despre digitalizarea si transparentizarea serviciului. De asemenea lectorii au facut o prezentare despre arhivarea digitala a tuturor documentelor de achizitie publica.

– Digitalizarea, transparentizarea serviciilor din administratia publica norvegiana in acord cu Protectia Generala a datelor – GDPR a fost urmatoarea tema de discutie subliniind complexitatea procesului de digitalizare si totdata amploarea acestuia la nivelul administratiei locale norvegiene. O particularitate o reprezinta asocierea mai multor specialisti IT ai municipiilor pentru gestionarea eficienta a serviciilor oferite catre cetateni.

– Serviciul de Planificare Locala si Urbanism are ca deviza in municipiul Hamar “Participare si incredere”, fiind un model de urmat din perspectiva consultarii cetatenilor in proiectele de dezvoltare urbana. In acest sens exista numeroase instrumente printre care un laborator de idei unde atat profesionisti cat si cetateni organizeaza dezbateri. S-a subliniat faptul ca administratia tine cont de propunerile si ideile cetatenilor, preluandu-le in proiectele de dezvoltare urbana, fapt care determina un parteneriat de incredere intre administratie si cetateni.