Skip to content

A treia zi a vizitei de studiu în Norvegia din cadrul Proiectului E-tic

In perioada 14 – 17 martie are loc prima vizita de lucru din cadrul proiectului „Îmbunătățirea accesului și a calității serviciilor pentru cetățeni – o administrație publică transparentă și responsabilă”, PNP002, dedicată reprezentanților AMR, care se organizeaza în municipiile HAMAR si OSLO, Norvegia, cu sprijinul partenerului norvegian KS Norway.
Pe parcursul celei de-a 3-a zi a vizitei de studiu, delegatia alcatuita din 14 functionari publici si alesi locali din cadrul primariilor de municipii membre AMR, s-a intalnit cu reprezentantii Asociatiei Autoritatilor Locale si Regionale din Norvegia, in OSLO.
Principalele subiecte pe agenda au fost:
Transformarea digitala. Are ca principal scop imbunatatirea calitatii serviciilor publice, astfel, incepand cu anul 2019 digitalizarea in primarii, a capatat amploare, avand la baza o strategie de digitalizare comuna impreuna cu statul, ce are ca obiectiv simplificarea vietii cetatenilor.
Astfel, fiecare municipiu face parte dintr-un sistem comun al digitalizarii in vederea unei administratii integrate. Presedintele de consiliu si presedintele de judet se intalnesc de 5 ori pe an pentru a pune la cale solutiile digitale, in urma carora rezulta un raport de actiune. Exista solutii digitale cu privire la sanatate, educatie, constructii, etc. Ca si risc al implementarii digitalizarii o constituite atacurile de date si pierderea lor.
Principalul mod de stocare a datelor o reprezinta Cloud-ul deoarece sistemul de securitate al acestuia este mult mai bine pus la punct decat un server propriu.
Interconectarea bazelor de date ale municipiilor este o alta directie de actiune in Norvegia, fapt care a generat pentru cetateni solutii digitale in care se poate interactiona facil cu serviciile publice oferite. Ca urmare inscrierii si autentificarii intr-o platforma cetatenii pot avea acces pe cont propriu la: facturi, restante, amenzi, caziere judiciare si alte servicii ce tin de administratia publica locala. Platforma a fost implementata incepand cu anul 2013 iar o mare parte din populatie a inceput sa foloseasca aceasta solutie IT, din ce in ce mai putini cetatetni preferand completarea fizica a documentelor. Aceasta platforma are la baza un registru al populatiei unde sunt stocate toate datele fiecarui cetatean – email, telefon, CNP, la care au acces doar autoritatile norvegiene autorizate.

O alta tema a fost,
Legea administratiei publice. Obiectivul legii este sa faciliteze transparentizarea administratiei publice, dreptul la exprimare si increderea in autoritatile publice, fiecare cetatean avand acces la informatii.
Regula de baza este ca toate informatiile sa fie publice, existand posibilitatea refuzului din partea primariei, dar doar cu baza legala, fiind exceptate anumite informatii.

Codul muncii. Este unul dintre cele mai importante coduri pentru primariile norvegiene, autoritatile publice detinand cel mai mare procent din randul angajatilor de pe piata muncii. Municipiul are o indatorire foarte mare cand vine vorba de drepturile fiecarui angajat in parte. Dreptul angajatului de a sesiza, a adus o imbunatatire a sistemului prin seriozitatea cu care sunt analizate, tratate si corectate problemele.
La nivelul primariilor exista infiintate comisii ale muncii din care fac parte 8 membri – 4 reprezentanti din cadrul primariei si reprezentantii angajatilor, din partea sindicatelor.
Responsabilitatea acestora este de a gestiona si de a supravegherea conditiile de munca ale angajatilor sectorului public.

O alta prezentare a fost legata de dilemele etice la nivelul administratiei publice locale. Reprezentanta KS Norway a subliniat importanta dilemelor etice in activitatea publica si exercitiul permanent pe care trebuie sa il facem atunci cand avem dileme:
Oare este legal? Este moral ? Este economic, se incadreaza in buget ? Cum imi este afectata reputatia ? Este transparent ?
Se recomanda municipiilor o data pe sapamana / luna sa analizeze dileme, sa isi puna intrebari, sa realizeze un exercitiu constant in mediul intern pentru a le corecta. Prezentarea s-a incheiat prin exercitii practice
La finele zilei a avut loc intalnirea cu reprezentantul Transparency International Norvegia care a prezentat participantilor instrumente de masurare a coruptiei la nivel international, sistemul de prevenire a coruptiei la nivel legislativ in Norvegia, precum si importanta contruirii unei culturi organizationale solide care sa respinga coruptia la nivel intern in institutiilor publice.