CoR: Liderii locali îndeamnă accelerarea investițiilor UE în transportul public curat
În perioada 11-12 iulie 2022, Comitetul European al Regiunilor (CoR) a reunit la Praga lideri locali și regionali din în toată Uniunea Europeană la începutul președinției cehe a Consiliului UE.
Domnul Emil Boc (RO/PPE), Președinte al Asociației Municipiilor din România, Primarul municipiului Cluj-Napoca, a prezidat ședința externă a Comisiei COTER.
În cadrul reuniunii, acesta a declarat că: „Mobilitatea fără emisii de dioxid de carbon în orașele noastre este absolut esențială dacă dorim să ne atingem obiectivul de a fi un continent neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. Al 8-lea Raport de coeziune arată că transportul este responsabil pentru aproape un sfert din emisiile cu efect de seră ale UE și este principala cauză de poluare a aerului în orașe. De aceea, toate obstacolele politice, juridice și tehnice care împiedică politica de coeziune să finanțeze mobilitatea ecologică în orașele și zonele rurale noastre ar trebui înlăturate. Îmbunătățirea transportului public și a mobilității active, reducând în același timp utilizarea mașinilor individuale, este singura modalitate de a reuși să implementăm o tranziție ecologică echitabilă pentru toți”.
Principalele probleme discutate în cele două au vizat: Cum să fie finanțată mai bine decarbonizarea transportului public prin politica de coeziune și alte instrumente ale UE, eliminarea blocajelor administrative și oferirea de acces direct orașelor la fondurile UE.
Orașele europene investesc masiv în mobilitatea durabilă pentru a atenua impactul transportului asupra climei, pentru a îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor, pentru a reduce consumul de combustibili fosili și pentru a crește rezistența energetică. Datorită politicii de coeziune a UE, țările europene s-au angajat să cheltuiască peste 18 miliarde de euro în ultimul deceniu pentru a promova transportul urban curat, finanțând sute de proiecte pe teren. Se preconizează că această sumă va crește până în 2030 și va fi completată cu resurse din planul UE de redresare în caz de pandemie, Next Generation EU.
Republica Cehă este unul dintre cei mai importanți producători de autobuze din Uniune și este una dintre țările UE care finanțează cel mai mare număr de proiecte de transport urban (aproape 700 în ultimul deceniu). Capitala Praga este un campion al tranziției ecologice: în urmă cu un an a adoptat Planul climatic 2030, care urmărește să reducă emisiile de CO2 cu 45% față de nivelurile din 2010, transformând în același timp orașul într-o metropolă ecologică și un loc și mai atractiv. a trai.
„Praga trimite un mesaj clar către UE. Orașele sunt absolut vitale pentru implementarea Pactului Verde European și au nevoie de finanțare directă a UE. Planul Climatic pentru Praga reprezintă un proiect detaliat și ambițioas pentru reducerea emisiilor de CO2 în oraș până în 2030. Mobilitatea durabilă este unul dintre pilonii esențiali ai planului”, a declarat Primarul orașului Praga, Zdeněk Hřib (CZ/Verzi), care a găzduit evenimentul de două zile organizat în cadrul reuniunii externe a Comitetului European al Regiunilor. Comisia (CoR) pentru politica de coeziune teritorială și bugetul UE (COTER).
Ministrul adjunct al dezvoltării regionale, Radim Sršeň, a participat la dezbatere în numele Președinției cehe. Liderii locali și regionali au avut, de asemenea, șansa de a face schimb de bune practici privind mobilitatea urbană și de a vizita proiectele implementate de municipalitate, cum ar fi noua linie de tramvai Sídliště Barrandov – Holyně.
În cadrul întâlnirii, membrii COTER au discutat și despre instrumentul FAST-CARE, propus recent de Comisia Europeană pentru a ajuta orașele și regiunile în sprijinirea refugiaților care fug de războiul din Ucraina. Măsurile de flexibilitate propuse răspund cerințelor cheie ale CoR, dar, după cum au subliniat mai mulți membri, abordarea situației de urgență în continuare necesită mobilizarea de noi resurse financiare.
Rolul politicii de coeziune ca investiție pe termen lung în viitorul regiunilor, al cărei impact nu ar trebui să fie subminat de necesitatea acoperirii deficiențelor bugetare neprevăzute, a fost evidențiat de liderii locali în proiectul de aviz privind cel de-al 8-lea Raport de coeziune al Comisiei UE (raportor: Nathalie Sarrabezolles – FR/PSE), adoptat în cadrul ședinței de marți, 12 iulie. Textul a fost votat în timp ce Comisia pentru Dezvoltare Regională a Parlamentului European își adopta proiectul de rezoluție pe aceeași temă, propunând aceeași prioritate ca și CoR.
Membrii COTER au adoptat, de asemenea, alte 5 proiecte de aviz:
– Noul cadru de mobilitate urbană al UE (raportor: Linda Gaasch – LU/Greens);
– Zonele urbane mici ca actori cheie pentru gestionarea unei tranziții juste (raportor: Kieran McCarthy – IE/EA);
– Orientări pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport – TEN-T (raportor: Isabelle Boudineau – FR/PSE);
– Către o strategie macroregională în Marea Mediterană (raportor: Nikola Dobroslavić – ÎR/PPE);
– Următoarea generație de resurse proprii pentru bugetul UE (raportor: Nathalie Sarrabezalles – FR/PSE).
Toate cele șase avize sunt programate să fie adoptate în sesiunea plenară a CoR din octombrie, care va avea loc în cadrul celei de-a 20-a Săptămâni Europene a Regiunilor și Orașelor.
Mai multe detalii din cadrul întâlnirii sunt disponibile online: https://cor.europa.eu/en/news/Pages/COTER-in-Prague-12-July-2022.aspx.