Cod proiect: 312170
Durata: 11.2024 – 11.2027
Editorul materialului: Asociația Municipiilor din România Data publicării: Februarie 2025
Data publicării: Februarie 2025
DIGITALIZAREA SERVICIILOR PUBLICE ÎN ROMÂNIA
Digitalizarea oferă soluții pentru multe dintre provocările cu care se confruntă Europa și europenii și oferă oportunități, cum ar fi: Crearea de locuri de muncă; Promovarea educației; Stimularea competitivității și a inovării; Combaterea schimbărilor climatice și facilitarea unei tranziții verzi. UE se angajează să creeze un spațiu digital sigur pentru cetățeni și întreprinderi, într-un mod care să fie incluziv și accesibil tuturor, prin care să fie protejate valorile UE, drepturile fundamentale și securitatea cetățenilor Europei.
Orașe și servicii inteligente CE utilizează tehnologiile digitale pentru a îmbunătăți serviciile publice și pentru a dezvolta orașe inteligente.
Serviciile publice inteligente/digitale sau e-guvernare, se referă la utilizarea tehnologiei pentru a furniza servicii cetățenilor la nivel local, regional și național. UE ajută administrațiile publice (AP) din Europa să facă trecerea la tehnologia digitală, astfel încât toți cetățenii să se poată bucura de beneficiile serviciilor publice inteligente în timpul Deceniului Digital al Europei
SERVICII PUBLICE DIGITALE ÎN ROMÂNIA În raportul din 2022 în privința serviciilor publice digitale, România a obținut un scor de 21 din 100, comparativ cu media UE care este de: 67,3. Indicatorul arată disponibilitatea și calitatea serviciilor publice online oferite cetățenilor și întreprinderilor.
La capitolul competențe digitale, doar 28% dintre români au cunoștințe de bază, media UE fiind de 54%. Doar 9% dintre români au competențe digitale peste nivelul elementar, în condițiile în care media procentuală din UE se apropie de 25%.
IMPACTUL PE TERMEN LUNG Pe termen lung adoptarea tehnologiilor moderne poate transforma serviciile publice în complexitatea lor, dar și relația dintre AP, servicii și cetățeni. Beneficiile utilizării tehnologiilor noi sunt: Creșterea transparenței, reducerea timpilor de așteptare, îmbunătățirea serviciilor către cetățeni.